Egy fiatal pár írországi élete

A és Á kalandjai a Zöld Szigeten

A és Á kalandjai a Zöld Szigeten

Az írek és az ügyintézés

Az írek és bármi

2015. február 11. - oszu

December 1-jén kezdtem az új munkahelyemen itt Írországban. Előtte itt még nem volt munkám, így a társadalombiztosításon át bankszámláig mindent intézni kellett. De erről már írtam is korábban. 

Ha ez az első munkahelyed az országban, akkor a munkaszerződéseddel társadalombiztosítási számot kell igényelj (a munkakeresés nem ok arra, hogy kapj ilyet). Ezután jön a java. Miután meg van a számod és el is kezdtél dolgozni, akkor ki kell töltsd a 12A számú űrlapot, amit el kell küldeni a helyi PAYE officenak. Na ők azok, akik szerintem nem dolgoznak, vagy egyszerűen túlzásba viszik az ír létet. 

December 8-án küldtem el nekik boldogan a 12A-mat, tudtam, hogy első fizetésig még nem lesz rendezve az adókategóriám, de reménykedtem, hogy karácsony után összeszedik magukat. Azt is tudtam, hogy decemberben nem kapunk még villanyszámlát, így az se jelent majd godnot. Karácsony előtt ezért nem is kerestem őket. Egyik kollégám tanácsára a két ünnep között felhívtam őket, hogy van e valami fejlemény, vagy még midnig emergency taxen (vészhelyzeti adókategória, jó sokat visszatartanak általa a fizetésből) vagyok-e. Egy ügyintéző azt a választ adta, hogy hát ő nem tudja, valaki dolgozik az ügyemen a corki irodában. Mondtam, rendben van, majd rákérdezek januárban. Január 9-én kerestem őket ismét, ekkor az üyintéző azt mondta, még mindig emergencyn vagyok, meg hogy hát visszaküldték postán a 12A-mat december 19-én (!), de hát olyan kedves volt, hogy telefonon keresztül beiktatta az adataimat. Azzal köszöntünk el boldogan, hogy maximum két hét és a munkaadóm is értesítve lesz róla. A két hét pont beleesett abba az időszakba, amikor a könyvelésen még át tudják írni az adataimat, örültem, is neki, mint kutya a farkának, hisz ez azt jelentette, hogy januárban visszakapom a decemberi visszatartott összeget és a fizetésem is teljes lesz. 

A két hét előtt két nappal megkerestem a HR-t a cégen belül, rákérdeztem mit tudnak a státuszomról. Azt a választ kaptam, hogy emergency tax.... 

Úgy gondoltam nem bízom a véletlenre a dolgot, felhívom a PAYE-t megint, ezt január 28-án tettem meg. A harmadik ügyintéző, akivel beszéltem közölte velem, hogy hát emergency taxen vagyok, meg hogy a levelet kiküldték december 19-én. Én mondtam, hogy rendben van, de én azóta telefonáltam, a levél jóval később jött és a legutóbbi ügyintéző azt mondta, hogy minden rendben van. Erről sajnos a jelenlegi ügyintéző nem tudott semmit. Tehát a harmadik hölgy ismét beirta az adataimat, azt mondta ismét, hogy minden rendben van, hogy már regisztrálhatok is az online felületen, valamint vsszaigényelhetem a decemberi visszatartott összeget adóbevalláson keresztül, az idei pedig a következő fizetésemmel érkezni is fog. Persze most sem bíztam meg bennük annyira, hogy el is higgyem amit modnanak. 

Beszéltem néhány kollégával, aki járt már ebben a cipőben. Volt akinek három hónap alatt sikerült elintézniük a dolgokat, volt aki hat hónapot várt ugyanarra a folyamatra. Nem tudom egyelőre én hova tartozom, de megfogadtam, hogy addig zaklatom őket, és költöm rájuk a pénzemet (mert hát nem ingyenes őket felhívni), amíg biztosan azt nem mondják, hogy igen, már minden rendben van. 

Az alábbi bejegyzést nem egyszerre írtam meg. A fenti bekezdés utáni napokban felhívtam megint a PAYE-t, hogy mi van, és csodák csodájára a rendszer felismerte a PPS számomat, így már tudtam, hogy ez jó jel.

Aznap meg is érkezett a postai értesítő, így regisztrálhattam is az online felületre. Igazából ekkor kezdődött a kelemes csalódás. A regisztrációmat következő hét elején jóváhagyták, ezzel megkaptam postán a PIN kódomat. Regisztráltam is az oldalra szerda délután, megcsináltam az első ír adóbevallásomat amelyet még aznap jóvá is hagytak. Hab a tortán, hogy a decemberi visszatartott összeget át is utalták, a pénz három nappal később érkezett meg, így örömünkre részben megoldódott  az első villanyszámla kérdése, de ezt inkább privátban mesélném el.  

A bejegyzés trackback címe:

https://cork.blog.hu/api/trackback/id/tr237125839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása